Tegoroczne wakacje mogą być uciążliwe, jeśli ktoś postanowił podróżować samolotem. Strajki trwają lub są zaplanowane przez pracowników kilku europejskich linii lotniczych. Loty odwołują Brussels Airlines czy skandynawski SAS, 12 dni strajku w lipcu zaplanowała załoga Ryanaira. Udało się jednak uniknąć paraliżu w Polsce po podpisaniu porozumienia PAŻP z kontrolerami lotów.
Po odwołania lotu pasażer ma prawo do odszkodowania oraz do otrzymania pomocy ze strony przewoźnika, co zostało uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Zgodnie z przepisami, pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w przypadku, gdy:
Zgodnie z prawem odwołany lot to taki, który w ogóle się nie rozpoczął lub który wystartował, ale ze względu na pewne okoliczności zawrócił do miejsca wylotu lub został przekierowany na inne lotnisko.
Przewoźnik powinien zapewnić pasażerom:
Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl
WAŻNE: Odszkodowanie nie przysługuje:
Powyżej przedstawiliśmy prawa pasażera w związku z odwołanym lotem. Niekoniecznie trzeba szczegółowo je znać, szczególnie jeśli nie lata się często. Ich znajomość pozwala jednak skutecznie je egzekwować. Szczególnie że dotyczą również zgubionego bagażu czy overbookingu.
Żeby ułatwić sobie sprawę, można skorzystać z kalkulatora pasażera. Narzędzie stworzyło Europejskie Centrum Konsumenckie w Norwegii, ale dostępne jest w języku polskim pod TYM adresem.
W pierwszej kolejności wybieramy problem, jaki nas dotknął: opóźniony lot, odwołany lot, overbooking lub problemy z bagażem. W kolejnym kroku należy wskazać, z jakiego lotniska rozpoczynamy podróż oraz do jakiego portu lotniczego zmierzamy.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.