Odszkodowanie za odwołany lot. Jakie są prawa pasażera? Możesz to sprawdzić w specjalnym kalkulatorze

W Europie trwają liczne strajki pracowników sektora lotniczego. Loty są więc odwoływane lub przekładane. Warto w takiej sytuacji znać prawa pasażera. Kiedy należy się odszkodowanie za odwołany lot? Sprawdzisz to w kalkulatorze pasażera.

Tegoroczne wakacje mogą być uciążliwe, jeśli ktoś postanowił podróżować samolotem. Strajki trwają lub są zaplanowane przez pracowników kilku europejskich linii lotniczych. Loty odwołują Brussels Airlines czy skandynawski SAS, 12 dni strajku w lipcu zaplanowała załoga Ryanaira. Udało się jednak uniknąć paraliżu w Polsce po podpisaniu porozumienia PAŻP z kontrolerami lotów. 

Zobacz wideo Kunz: Chęć podróżowania jest tak duża, że naprawdę duże lotniska korkują się

Odszkodowanie za odwołany lot. Jakie są prawa pasażera?

Po odwołania lotu pasażer ma prawo do odszkodowania oraz do otrzymania pomocy ze strony przewoźnika, co zostało uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Zgodnie z przepisami, pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w przypadku, gdy:

  • lot był w całości realizowany na terenie UE;
  • lot zaczynał się na terenie UE;
  • lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii - pod warunkiem, że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.

Zgodnie z prawem odwołany lot to taki, który w ogóle się nie rozpoczął lub który wystartował, ale ze względu na pewne okoliczności zawrócił do miejsca wylotu lub został przekierowany na inne lotnisko.

Prawa pasażera przy odwołanym locie

Przewoźnik powinien zapewnić pasażerom:

  • napoje i pożywienie - jeśli linia lotnicza tego nie zapewni, należy zapłacić samemu i zachować paragony.
  • prawo do kontaktu (dwa telefony, możliwość wysłania maili lub faxu).
  • zapewnienie noclegu oraz transport do niego.
  • prawo do żądania zwrotu kosztów biletu (przy całkowitej rezygnacji z podróży) i prawo do żądania lotu alternatywnego.

Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl 

WAŻNE: Odszkodowanie nie przysługuje:

  • jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed planowanym wylotem,
  • jeśli pasażer uzyskał informację o zmianie planu podróży na 14 do 7 dni przed planowaną datą - gdy zmiana obejmuje przełożenie lotu na wcześniejszą godzinę (do 2 godzin), a przylot do miejsca docelowego do 4 godzin później niż planowano.
  • jeśli linia lotnicza w okresie krótszym niż siedem dni przed wylotem poinformowała o odwołaniu lotu i zaproponowała lot alternatywny, który odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowanym wcześniej czasem wylotu i dotrze do celu z maksymalnie dwugodzinnym opóźnieniem.

Odwołany lot - wysokość odszkodowania

  • Jeżeli lot nie przekraczał 1500 km, to za jego odwołanie pasażer może dostać 250 euro odszkodowania.
  • Jeśli lot przekroczył 1500 km w UE lub został wykonany poza UE na trasie od 1500 do 3500 km - to odszkodowanie wzrasta do 400 euro.
  • Loty, które nie zaczynają się lub nie kończą w UE i wynoszą ponad 3500 km - odszkodowanie do 600 euro.

Kalkulator pasażera

Powyżej przedstawiliśmy prawa pasażera w związku z odwołanym lotem. Niekoniecznie trzeba szczegółowo je znać, szczególnie jeśli nie lata się często. Ich znajomość pozwala jednak skutecznie je egzekwować. Szczególnie że dotyczą również zgubionego bagażu czy overbookingu. 

Żeby ułatwić sobie sprawę, można skorzystać z kalkulatora pasażera. Narzędzie stworzyło Europejskie Centrum Konsumenckie w Norwegii, ale dostępne jest w języku polskim pod TYM adresem.

W pierwszej kolejności wybieramy problem, jaki nas dotknął: opóźniony lot, odwołany lot, overbooking lub problemy z bagażem. W kolejnym kroku należy wskazać, z jakiego lotniska rozpoczynamy podróż oraz do jakiego portu lotniczego zmierzamy.

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.

Więcej o: