28 kwietnia br. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i Prawa budowlanego. W związku z tym właściciele lub zarządcy budynków albo jego części będą musieli przekazać nabywcom lub najemcom świadectwo charakterystyki energetycznej przedmiotu transakcji (tj. budynku lub lokalu).
Świadectwo charakterystyki energetycznej, zwane też świadectwem energetycznym, certyfikatem energetycznym lub paszportem energetycznym, to dokument, który określa całkowite zapotrzebowanie budynku lub części budynku na energię używaną m.in. do ogrzewania, przygotowania ciepłej wody czy wentylacji.
Cena świadectwa może różnić się w zależności od lokalizacji i wynosić od 400 do nawet 1000 złotych.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii informuje, że obowiązek nie będzie dotyczył właścicieli istniejących budynków lub lokali, którzy wykorzystują je na własny użytek. Sporządzić je należy dopiero wtedy, gdy lokal będzie przedmiotem sprzedaży lub najmu.
Co innego w przypadku nowo wybudowanych budynków: od 28 kwietnia certyfikat energetyczny trzeba będzie dołączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. "Z tego obowiązku wyłączone są domy do 70 mkw. zabudowy do własnych celów mieszkaniowych" - podkreśla MRiT.
Za nieprzekazanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku grozi kara grzywny.
Do tej pory kara za brak świadectwa energetycznego wynosiła 10 tys. zł. Zgodnie z nowelizacją ma ona wynieść kilka tysięcy złotych, ale grzywna ustalana będzie każdorazowo indywidualnie przez notariusza podczas sporządzania aktu notarialnego.
Świadectwa to nie wszystko. Właściciele/zarządcy mieszkań i domów będą zobowiązani do okresowych kontroli ogrzewania. Będą one polegały na sprawdzeniu stanu technicznego systemu ogrzewania, z uwzględnieniem efektywności energetycznej źródeł ciepła oraz dostosowania ich mocy do potrzeb użytkowych.
Jak częste będą wizyty kontrolerów? To zależy od rodzaju i mocy kotła:
Jednocześnie resort informuje, że nie będzie konieczności ponowienia kontroli, jeśli "od czasu przeprowadzenia takiej kontroli nie dokonano zmian w systemie ogrzewania lub połączonym systemie ogrzewania i wentylacji lub zmian w charakterystyce energetycznej budynku".
Więcej wiadomości z Polski na stronie głównej Gazeta.pl.
Świadectwa charakterystyki energetycznej mogą być sporządzane tylko przez osoby do tego uprawnione, wpisane do rejestru MRiT. Dokument jest ważny przez 10 lat, chyba że w międzyczasie właściciel przeprowadzi remont, który będzie miał wpływ na zużycie energii (np. wymiana okien, docieplenie budynku) - wtedy świadectwo będzie trzeba wyrobić ponownie.
Świadectwa sporządzone przed 28 kwietnia br. zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostało wydane.