O uruchomieniu polskiej edycji największej platformy e-commerce na świecie mówiło się już od wielu miesięcy. Pod koniec stycznia br. Amazon potwierdził, że zamierza wejść na nasz rynek, ale nie znaliśmy dokładnej daty debiutu.
Jeszcze w poniedziałek "Rzeczpospolita" informowała, że Amazon zawita nad Wisłę 7 marca. Sklep zdecydował się jednak na "ciche" otwarcie. Polska wersja ruszyła w nocy z poniedziałku na wtorek. Bez wielkiego szumu i bez wielkiej kampanii reklamowej. Jest to pewne zaskoczenie.
Amazon.pl DM
Dotychczas polscy użytkownicy Amazona byli przekierowywani do niemieckiej wersji sklepu (w menu dostępny był jednak język polski). To jednak już przeszłość. Zmiany sygnalizuje logo "Amazon.pl", które pojawiło się w górnej belce strony internetowej serwisu. Nie zabrakło też powitalnego banera, na którym widzimy m.in. krakowskiego Lajkonika, warszawską Syrenkę i gdańskiego Neptuna. To jednak tylko graficzne detale - nowości jest zdecydowanie więcej.
Amazon popracował bowiem również nad lokalizacją językową. Tak, jak wspomniałem, w serwisie już wcześniej był dostępny język polski, ale tłumaczenie zostało wykonane w sposób pobieżny. Niektóre elementy strony były poprawnie spolszczone, a inne dostępne jedynie w języku niemieckim. Teraz takich problemów już nie ma, a przetłumaczone zostały także m.in. opisy oferowanych produktów.
Spolszczeniu uległy również ceny, które dotychczas podawane były w euro. Firma oferuje darmową dostawę dla przedmiotów o wartości powyżej 100 zł. Pojawiły się "polskie płatności". Za zakupy możemy zapłacić tradycyjnie kartą, ale i BLIK-iem oraz przez Przelewy24.pl. Firma chwali się e-kartami podarunkowymi, które są dostępne w polskiej walucie.
Amazon.pl fot. DM
Pewnym rozczarowaniem jest natomiast brak informacji na temat usługi Amazon Prime. Być może zostanie ona udostępniona polskim użytkownikom nieco później. Amazon Prime daje dostęp do darmowych dostaw, zniżek na wybrane produkty oraz szeregu innych korzyści.
Amazon nie zapomniał również o przedsiębiorcach, którzy chcieliby sprzedawać na platformie swoje produkty. Wystartowała strona sell.amazon.pl, która jest swego rodzaju kompendium wiedzy dla sprzedawców. Mogą oni zarejestrować swoje konto, jak również wziąć udział w webinarach wyjaśniających tajniki działania amerykańskiego giganta e-commerce.
Amazon.pl DM
Na polskim rynku Amazon.pl będzie konkurował przede wszystkim z platformą Allegro, która od wielu lat rozdaje karty w branży e-commerce nad Wisłą. W przeszłości Allegro zwyciężyło w rywalizacji z polską wersją serwisu eBay.pl. Z firmą Jeffa Bezosa tak łatwo nie będzie. Mówimy o jednej z największych korporacji na świecie, która zdominowała branżę e-handlu w wielu krajach.
O tym, że Amazon.pl chce pójść na zwarcie z Allegro, świadczy fakt, że firma nawiązała współpracę z InPostem (który obsługuje również Allegro). Oznacza to, że przesyłki zamawiane u amerykańskiego giganta, będą mogły trafiać do popularnych nad Wisłą paczkomatów.