450 paczek dziennie jest już rozwożonych przez DHL specjalnym tramwajem towarowym w Schwerinie, stolicy kraju związkowego Meklemburgia-Pomorze Przednie. Miasto liczy 95 818 mieszkańców.
Tramwaj każdego dnia wyrusza o 11:17 z magazynu i zatrzymuje się na trzech przystankach w mieście. W pojeździe nie ma pasażerów, z przystanków paczki są transportowane do punktów odbioru za pomocą miejskich skuterów elektrycznych.
Inicjatywa została wdrożona w porozumieniu z władzami miasta w ramach programu zarządzania kurierami w mieście. Jego celem jest wdrożenie przyjaznych środowisku rozwiązań w zakresie dostaw do 2035 roku.
Schwerin mierzy się z wyzwanie zaprojektowaniem odżywalnego* (ang. sustainability) ruchu drogowego dostaw. Tramwaje towarowe wesprą nasze wysiłki, by przerzucić się na transport publiczny. To wyjątkowy dla Niemiec projekt, zdobyte w nim doświadczenie może mieć olbrzymie znaczenie dla innych samorządów
- mówi burmistrze miasta, Rico Badenschier.
Więcej informacji ze świata na stronie głównej Gazeta.pl
Bernd Nottebaum, szef departamentu środowiska dodał, że tramwaj to dopiero początek. W mieście w różnych miejscach testowane są też sugestie firm, logistyków i mieszkańców ws. dostaw. W ciągu następnych dwóch lat zostaną ocenione w drugiej fazie testów, w której wsparcie zapewnią też fundusze federalne.
Podobne rozwiązania były w poprzednich latach testowane w Niemczech w Bremie, Hannowerze czy Dreźnie, a na świecie także w Zurychu, Amsterdamie i Londynie - pisze portal railfreight.com. Z kolei stowarzyszenie Miasto Jest Nasze w raporcie sprzed dwóch lat pisało, że rozwiązanie to jest znane od XX wieku.
"Wdrożenie takiego rozwiązania rozważa obecnie Kraków. System tramwajów towarowych w Amsterdamie funkcjonował z powodzeniem w latach 2007–2009, a powodem jego likwidacji był brak dofinansowania ze strony władz miejskich, w odpowiedzi na ogólnoświatowy kryzys gospodarczy. Tramwaj towarowy nie zakłócał kursowania tramwajów pasażerskich, udało się też ograniczyć emisje z transportu o 16 proc." - czytamy w raporcie.
Jako inne rozwiązania wymieniono wprowadzenie miejskich terminali logistycznych i przesyłkomatów pocztowych. Te ostatnie zmniejszą emisje CO2 nawet o 95 proc. MJN proponuje też wprowadzenie rowerów Cargo i pojazdów z elektrycznym napędem.
*Termin sustainability w Polsce często jest tłumaczony jako zrównoważony rozwój. Nie jest to jednak zbieżne tłumaczenie z angielskim znaczeniem tego zwrotu. Dlatego też Paweł Ngei ze znajomą tłumaczką - Martyną Łysakiewicz zaproponowali bardziej przystające tłumaczenie.
Odżywalność to zdolność do niewyrządzania krzywdy środowisku, a przez to dynamicznego trwania / samodzielnego podtrzymywania się przez długi czas.