Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK, podsumował 2020 r. Po raz pierwszy od 2015 r., gdy ruszył polski system płatności, spółka zanotowała zysk netto. Wyniósł on 36 mln zł. Przychody PSP wzrosły w 2020 r. o ponad 70 proc. rok do roku, koszty działalności pozostały niemal bez zmian. Co więcej, ponad 70 mln zł przychodów PSP w 2020 r. to "tylko" o ok. 13 mln zł mniej niż łącznie przez poprzednich pięć lat.
Osiągnięty przez spółkę wzrost przychodów spowodowany jest efektem skali
- tłumaczy Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności.
Operator systemu BLIK osiąga przychody przede wszystkim z opłat od rozliczania transakcji, które uiszczają banki i agenci rozliczeniowi czy opłat za autoryzację transakcji. Jak informuje Dariusz Mazurkiewicz, udział BLIKA we wszystkich transakcjach finansowych zrealizowanych w aplikacjach polskich banków w 2020 osiągnął poziom 44 proc.
Pod koniec roku BLIK wyprzedził karty płatnicze wydane przez polskie banki w liczbie transakcji w globalnym e-commerce - polskim i zagranicznym
- mówi szef PSP. Najszybciej rosnącą obecnie kategorią transakcji realizowanych za pomocą systemu BLIK są natychmiastowe przelewy na telefon. Rok do roku osiągnięto tu skok o 167 proc.
2020 r. BLIK zakończył z 424 mln wszystkich transakcji, zrealizowanych przez ponad 7 mln aktywnych użytkowników.
BLIK dostępny jest w aplikacjach mobilnych ponad 95 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji płatniczych. Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. System dostępny jest jednak także m.in. dla klientów: Getin Banku, banku Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.
Planujemy dalsze inwestycje w rozwój BLIKA w Polsce i w Europie. (...) Bardzo dobre wyniki finansowe osiągnięte po pięciu latach dynamicznego rozwoju tworzą silną podstawę do dalszych inwestycji w takie obszary jak contactless, globalny rozwój płatności e-commerce czy też w segment instant payments, w tym P2P. Jesteśmy wiodącą marką płatniczą w Polce oraz liderem europejskim w obszarze mobilnych płatności w e-commerce
- komentuje Mazurkiewicz.
9 czerwca do rady nadzorczej Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA, dołączył Zbigniew Jagiełło. Raptem dwa dni wcześniej oficjalnie pożegnał się od ze stanowiskiem prezesa PKO Banku Polskiego.
Blik de facto wykluł się w PKO BP. To Jagiełło dał zielone światło do stworzenia polskiego standardu płatności mobilnych
- przypominał niedawno w rozmowie z Gazeta.pl Wojciech Boczoń, redaktor prowadzący branżowego serwisu o bankowości PRNews.pl. Podwaliną pod system BLIK był system IKO, wdrożony w aplikacji PKO BP o tej samej nazwie. Podobnie jak BLIK, IKO oferowało płatności mobilne za pomocą jednorazowych, sześciocyfrowych kodów.