Najtańsze zakupy wcale nie w Biedronce czy Lidlu. "Trwa sezon na drożyznę". Ranking sieci handlowych

Gdzie najmniej zapłacimy za zakupy? W maju 2021 r. najtańszy koszyk zakupowy zaoferowała sieć Auchan. Poniżej publikujemy ranking sieci handlowych przygotowany przez ekspertów ASM Sales Force Agency.

Po długim weekendzie majowym przywrócono możliwość handlu w galeriach, choć wciąż obowiązywały restrykcyjne limity obecności klientów w sklepach. Z badań ruchu w centrach handlowych wynika, że klienci wrócili do zakupów stacjonarnych, jednak liczba odwiedzających jest znacząco niższa. Kolejne miesiące pokażą czy wraz ze słabnięciem pandemii Polacy wrócą do starych przyzwyczajeń, czy może utrzymają nowe nawyki zakupowe.

Zobacz wideo Sylwia Majcher: Lodówka jest sklepem pierwszego wyboru

Maj w handlu

Eksperci ASM Sales Force Agency zaobserwowali nieznaczne spadki średnich cen koszyków w sześciu sieciach między majem a kwietniem 2021 roku. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Tesco (3,80 proc.), w sklepach Carrefour (3,57 proc.) oraz Intermarché (2,64 proc.). W ujęciu rocznym, podobnie jak w zeszłym miesiącu, na 11 badanych sieci handlowych, w dziewięciu ceny były niższe niż przed rokiem, a w 2 wyższe. Ceny nieznacznie wzrosły w sieci Kaufland (2,33 proc.) oraz Tesco (2,15 proc.). Największy spadek cen koszyka miał miejsce w sklepach E.Leclerc, w których średnia cena w maju 2021 r. była niższa aż o 36,91 zł niż przed rokiem. To spadek o 14,18 proc.

Porównanie sieci handlowychPorównanie sieci handlowych Fot. ASM Sales Force Agency / Materiały prasowe

- U progu wakacji trwa w Polsce sezon na drożyznę. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że obecnie mamy w kraju najwyższy wzrost cen od kilkunastu miesięcy, o 4,7 procent w ujęciu rocznym. Nasze najnowsze analizy pokazują bardzo dużą rozbieżność cen żywności pomiędzy zakupami stacjonarnymi oraz tymi przez Internet. Wysokie ceny zakupów online mogą sprawić, że po wielu miesiącach przyzwyczajeń, w najbliższym czasie klienci będą wybierać zakupy w placówkach stacjonarnych - komentuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Sklep KauflandPrezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko sieci Kaufland

W maju br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,19 zł, co oznacza niewielką zmianę w stosunku do kwietnia (o 0,09 zł mniej, tj. 0,04 proc.) oraz marca br. (o 0,70 zł mniej, tj. 0,31 proc.).

Auchan znów na pozycji lidera

Analiza średniej wartości koszyka zakupowego wykazała, że w maju 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sklepach sieci Auchan. To trzeci miesiąc z rzędu i czwarty w tym roku, kiedy Auchan zajmuje pozycję lidera, oferując badany koszyk zakupowy o najniższej wartości. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach tej sieci należało zapłacić 210,52 zł. Natomiast najwyższą wartość koszyka odnotowano podobnie jak w poprzednim miesiącu w sieci Tesco, gdzie wyniosła ona 233,94 zł, czyli o 11 proc. więcej niż w najtańszym Auchan.

Promocje na Dzień Ojca 2021. Jakie oferty przygotowały sklepy? (zdjęcie ilustracyjne)Promocje na Dzień Ojca 2021. Biedronka, Kaufland, Auchan, Lidl

Najdroższy w ujęciu całkowitym ponownie okazał się kanał e-grocery, za zakupy online musieliśmy zapłacić 257,51 zł. Po 6,5 proc. spadku cen w tym kanale w kwietniu, tym razem zanotował on 1,59 proc. wzrost. Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w maju 2021 r. wykazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w kanale hybrydowym - 219,84 zł (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 17 proc. więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.

Maj 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do kwietnia br. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów sześć było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Przed miesiącem w sklepach online najdroższych było również sześć grup, a marcu osiem. Najwięcej najtańszych grup produktowych (po trzy) można było znaleźć w sieci Makro (Cash&Carry), a po dwie najtańsze grupy stwierdzono w sieciach Auchan i Lidl. Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w maju w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Intermarché i Kaufland.

Ranking najtańszych sieci zakupowychRanking najtańszych sieci zakupowych Fot. ASM Sales Force Agency / Materiały prasowe

W największym stopniu w skali roku staniały chemia domowa i kosmetyki (9,83 proc.), używki i alkohol (7,93 proc.), produkty sypkie (6,88 proc.) oraz mrożonki (6,51 proc.). To może oznaczać, że konsumenci nadal znaczną część czasu spędzali w maju w swoich domach. Pandemia wymusiła gotowanie w domu (większy popyt np. na mrożonki), wspólne spędzanie czasu (zakup większej ilości alkoholu), co w efekcie mogło wpłynąć na obniżki cen wymienionych produktów. Natomiast największy wzrost cen w maju po raz kolejny odnotowano w grupie napojów (11,13 proc.).

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 181,08 zł (mniej o 0,84 zł niż w kwietniu, tj. 0,46 proc.), natomiast koszyk produktów najdroższych - 295,15 zł (więcej o 2,09 zł niż w kwietniu, tj. 0,71 proc.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2021 r. wyniosła 114,07 zł i jest ona o 2,93 zł, tj. o 2,64 proc. większa niż w kwietniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2021 r. była wyższa o 0,92 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju br. tańszy o 15 proc. niż w 2020 r.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Więcej o: