Niechciany prezent. Co ze zwrotem i reklamacją? UOKiK: Od 2023 zmiana prawa konsumenckiego

Co zrobić z niechcianym prezentem, który dostaliśmy pod choinkę? Niekoniecznie musi on wylądować na dnie szafy czy szuflady. Może spróbować go zwrócić lub złożyć reklamację. Ile mamy na to czasu? Kiedy możemy zwrócić prezent? UOKiK opublikował szereg porad na ten temat.

Święta, święta i po świętach. Prezenty, które znaleźliśmy pod choinką, zostają jednak z nami. I choć dobrych chęci nikomu nie można odmówić, nie zawsze podarunki, które dostajemy, są trafione. Czy nietrafiony prezent można zwrócić? Co, w przypadku gdy podarek nie dotarł na czas?

Zobacz wideo Irena Kamińska-Radomska zdradza, jak "przeżyć" święta w stylu savoir vivre, a Magda Bereda wraca wspomnieniami do początków kariery [odc. 15]

Zwrot nietrafionego prezentu. Online i stacjonarnie 

W przypadku przedmiotu zamówionego w sklepie online konsument ma 14 dni na zwrot od momentu odbioru przedmiotu lub dostarczenia go np. do paczkomatu. UOKiK podkreśla, że jeśli nie zostaliśmy powiadomieni o tym prawie przy zakupie (taka informacja znajduje się w regulaminie sklepu), okres ten wydłuża się do roku. Jeśli natomiast sprzedawca poinformuje nas o prawie zwrotu z opóźnieniem - okres 14 dni liczy się od chwili przekazania informacji. 

- Przedsiębiorca na zwrot pieniędzy ma 14 dni od otrzymania odstąpienia od umowy, choć może wstrzymać się z nim do czasu otrzymania przesyłki. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonano płatności - przekazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny

Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Nie ma konieczności wyjaśniania powodów rezygnacji z zakupu - wystarczy formalne odstąpienie od umowy. Co ważne, przedmiot nie może mieć śladów użytkowania. Nie wszystkie produkty można jednak zwrócić. "To te o krótkim terminie przydatności do spożycia, wykonane na specjalne zamówienie (np. ze spersonalizowanym grawerem), dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, a otwarte (np. soczewki kontaktowe, nagrania). Nie można także odstąpić od umowy o dostarczenie czasopism (z wyjątkiem prenumeraty), usług hotelarskich, gastronomicznych, przewozu rzeczy i towarów związanych z kulturą i rozrywką, jeśli w umowie określono termin świadczenia usługi. Nie można zatem zwrócić np. biletów na koncert czy mecz" - przypomina UOKiK. 

Jeśli natomiast kupimy prezent w sklepie stacjonarnym, to od polityki danego sklepu zależy, czy zwrot zostanie przyjęty. - Sprzedawca może zwrotów nie przyjmować albo w zamian za zwrot oferować jedynie kartę podarunkową - tłumaczył Chróstny. 

Prezent nie dotarł na czas. Co zrobić?

Sklepy online przed świętami często zachęcają konsumentów do zakupu, zapewniając, że prezent zostanie dostarczony jeszcze przed wigilią Bożego Narodzenia. Warto jednak pamiętać, że takie obietnice trzeba bardzo dokładnie czytać - czasami mogą one dotyczyć terminu nadania lub wysyłki paczki, a nie faktycznego terminu jej dostarczenia. Zdarza się też, że zapewnienie dotyczy tylko jednej formy wysyłki, a innych już nie. Znaczenie może mieć też np. forma płatności. 

"Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy" - to łamanie prawa konsumenckiego 

Konsument ma dwa lata na reklamację zakupionego produktu od momentu wydania towaru. Do jej złożenia konieczny jest dowód zakupu - np. w postaci paragonu czy faktury. Może być to też potwierdzenie płatności, korespondencja ze sprzedawcą lub oświadczenie świadka zakupu. Reklamację składamy, gdy produkt jest wadliwy, nie jest to pojęcie tożsame ze zwrotem. 

UOKiK przypomina, że komunikaty o nieuwzględnianiu reklamacji po odejściu od kasy, które możemy czasem zobaczyć w sklepach stacjonarnych, to łamanie podstawowych praw konsumenckich. "Nie daj się oszukać, reklamację możesz złożyć zawsze - dwa lata od chwili dostarczenia zakupu" - podkreśla UOKiK. 

Nowe przepisy od 2023 roku. Czy wpłyną na zwrot i reklamację świątecznych prezentów? 

- Od początku 2023 r. wejdą w życie nowe przepisy. Termin "rękojmia konsumencka" zastąpi "brak zgodności towaru z umową". W przypadku produktów zakupionych do końca 2022 r. konsumenci mogą składać reklamacje na dotychczasowych zasadach - tłumaczył prezes UOKiK. 

Prezenty kupione jeszcze w 2022 roku będzie więc można zareklamować na dotychczasowych zasadach. W przypadku tych kupionych po 1 stycznia 2023 r. w pierwszej kolejności będzie można żądać wymiany lub naprawy produktu z wadą. O obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy i w konsekwencji zwrot pieniędzy będzie można wnioskować dopiero w drugiej kolejności. Jeśli jednak wada będzie istotna - od umowy będzie można odstąpić od razu. 

Więcej o zwrotach i reklamacjach zakupionych towarów przeczytasz na uokik.gov.pl

Więcej o: