W związku z nowelizacją Kodeksu pracy, która nastąpiła 9 marca 2023 roku, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało nowy wzór świadectwa pracy. Oznacza to m.in. nowe obowiązki dla pracodawcy. Kiedy zmiany wejdą w życie?
Świadectwo pracy wydaje pracodawca osobom, które są zatrudnione na etacie. Dokument otrzymujemy w momencie zakończenia pracy na danym stanowisku. Świadectwo pracy informuje kolejnego pracodawcę o tym, jaki był okres i rodzaj naszej poprzedniej pracy, zajmowane stanowiska, czy tryb rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy. Państwowa Inspekcja Pracy podkreśla także, że w dokumencie zawarte są wszystkie inne informacje "niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego".
Nowe przepisy zawarte w Kodeksie pracy pozwalają m.in. na 24 dni pracy zdalnej w roku. 26 kwietnia wprowadzono także bezpłatny urlop opiekuńczy do pięciu dni w roku, w przypadku gdy byłaby konieczna opieka nad dzieckiem, albo osobą blisko spokrewnioną. Przepisy umożliwiły także zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej. Te wszystkie zmiany Kodeksu pracy wymusiły wprowadzenie nowego wzoru świadectwa pracy.
Rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy zostało zmienione 11 maja 2023 za sprawą opublikowanego rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej. Według prawa przepisy wejdą w życie po upływie siedmiu dni od daty ich zgłoszenia. Oznacza to, że już od 23 maja 2023 roku pracodawcy zobowiązani będą do wystawiania świadectw pracy zawierających nowe informacje. Jak poinformował serwis grantthorton.pl, te nowe informacje to:
Informacje te są niezbędne, aby kolejny pracodawca zatrudniający pracownika, w tym samym roku kalendarzowym, w którym zakończyła się współpraca z poprzednim pracodawcą, mógł ustalić jego uprawnienia wynikające ze stosunku pracy.