Przed dwoma tygodniami Shopee dość niespodziewanie wycofało się z Polski. 12 stycznia na stronie sklepu poinformowano, że w ciągu 36 godzin kończy działalność na naszym rynku i wstrzyma możliwość składania zamówień. Teraz na jaw wychodzą ciekawe fakty dotyczące platformy.
Jak wynika z danych firmy Kantar przytaczanych przez portal Wirtualne Media, w ciągu zaledwie 11 miesięcy 2022 roku (od stycznia do listopada) Shopee wydało na reklamy w Polsce ponad 137,5 mln złotych. I to wyłącznie w mediach tradycyjnych, czyli nie licząc reklam w internecie. To zdecydowanie więcej niż szacowali eksperci.
W tym samym czasie Amazon przeznaczył na reklamę nad Wisłą nieco ponad 77 mln złotych, a OLX ok. 76 mln złotych. Lider rynku, Allegro wydało ponad 284 mln złotych, czyli ok. dwukrotnie więcej niż Shopee.
Co więcej, wejście azjatyckiej platformy na Polski rynek mogło przyczynić się do zwiększonego zainteresowania reklamą ze strony głównych konkurentów. Allegro i Amazon w 2022 roku przeznaczyły na ten cel o kilkadziesiąt milionów złotych więcej (odpowiednio o ok. 69 i 38 mln zł więcej) w 2022 roku niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Shopee zasłynęło w Polsce głośnymi, krzykliwymi reklamami, które dosłownie zalały radio, telewizję i internet. Kampanie reklamowe były prowadzone w sposób popularny w Azji, a hasła z reklam miały zapadać w pamięć. Shopee tworzyło jednak reklamy dedykowane na polski rynek, m.in. nawiązując współpracę z piosenkarzem Sławomirem.
Najwyraźniej jednak taki sposób komunikacji z klientami nie przypadł do gustu Polakom, a - pomimo wysokich wydatków - Shopee nie zdołało zbudować dostatecznie dużej bazy klientów nad Wisłą. Pochodząca z Singapuru firma prawdopodobnie nie wytrzymała starcia z gigantami o ugruntowanej pozycji, przede wszystkim z Allegro.
Zamykając działalność w Polsce Shopee, przyznało, że skupia się na "najbardziej obiecujących możliwościach", a potencjał do wzrostu widzi w rynkach Azji oraz Ameryki Łacińskiej i to właśnie tak zamierza teraz koncentrować swoje wysiłki.