Z Krakowa do Katowic. Samolotem. Raz w tygodniu. Problem z prywatnymi odrzutowcami drastycznie rośnie

Tylko w Europie liczba emisji z prywatnych odrzutowców podwoiła się w ciągu roku. Dołożyła się do tego również Polska, gdzie prywatny odrzutowiec latał na 60-kilometrowej trasie między Krakowem a Katowicami przynajmniej raz w tygodniu. Raport Greenpeace jest kolejnym dokumentem z ostatnich lat, który pokazuje jakim problemem są prywatne loty.

Najkrótszą trasą lotniczą w Polsce (pokonywaną prywatnym odrzutowcem) jeszcze w 2020 roku było 75-kilometrowe połączenie między Poznaniem i Zieloną Górą, w obie strony pokonywane 11 razy. W 2021 najkrótszą taką trasę stanowił natomiast odcinek Kraków-Katowice o długości 66,67 km, który był pokonywany 63 razy. W ubiegłym roku natomiast tę samą trasę w obu kierunkach prywatny odrzutowiec odbywał już 119 razy - wynika z badania zleconego przez Greenpeace. Czyli średnio raz w tygodniu. 

Zobacz wideo "Niemcy odchodzą od atomu. To oznacza ogromne dodatkowe emisje CO2"

Emisje z prywatnych odrzutowców wzrosły dwukrotnie w ciągu roku

Z danych Greenpeace wynika, że w ostatnim roku liczba lotów prywatnymi odrzutowcami w Europie wzrosła o 64 proc. Jednocześnie jednak emisje z tego źródła wzrosły aż dwukrotnie. Średnia emisja podczas takiej podróży wynosiła 5,9 tony CO2. Samochód przy takim spalaniu pozwoliłby na pokonanie 23 tys. kilometrów, czyli trasy z Paryża do Rzymu 16 razy. Ponadto 55 proc. lotów prywatnymi odrzutowcami odbyło się na trasach krótszych niż 750 kilometrów. 

Drake Kolejny muzyk oskarżony o nadużywanie prywatnych lotów. Drake zabrał głos w sprawie

Ostatnie trzy lata to drastyczny, niemal pięciokrotny wzrost prywatnych lotów. W 2020 było ich niemal 119 tys., rok później już 350 tys., a w 2022 roku - niemal 573 tys. Łącznie wyemitowano 5,3 mln ton dwutlenku węgla. To już kolejny raport z ostatnich lat, który wskazuje na problematyczną skalę prywatnych lotów odrzutowcami. Organizacja Transport & Environment wyliczyła, że prywatne odrzutowce są od 5 do 14 razu bardziej emisyjne - w przeliczeniu na pasażera - niż samoloty komercyjne. W porównaniu do podróży pociągiem emisje mogą być nawet 50 razy (!) wyższe. Prywatny odrzutowiec w ciągu godzinnego lotu emituje około 2 ton CO2. Tymczasem przeciętny Europejczyk w ciągu roku emituje ok. 8,2 tony CO2.

Agencja marketingowa Yard opublikowała latem 2022 roku raport o największych celebrytach-szkodnikach i ich prywatnych odrzutowcach. Przeanalizowano w tym celu ponad 1500 lotów od początku 2022 roku. Pomysł narodził się po wrzutce Kylie Jenner na Instagramie - influencerka opublikowała zdjęcie z partnerem i ich prywatnymi odrzutowcami, z podpisem: "Bierzemy twój czy mój?". Jenner w rankingu znalazła się dopiero na 19. miejscu, daleko poza czołówką. Badania Yard wykazały, że celebryci w pierwszej połowie 2022 roku emitowali średnio 3376 ton CO2. To przeciętnie tyle, co rocznie prawie 850 obywateli naszego kraju. Niecałe 3,5 tysiąca ton to i tak nic przy tym, ile wyemitowała czołówka. Taylor Swift wylatała 8293 tony CO2. Jej najkrótszy lot trwał 36 minut. 

Emisje z prywatnych lotów na celowniku aktywistów i nie tylko

Greenpeace wzywa Unię Europejską, by całkowicie zakazać prywatnych odrzutowców. Ponadto organizacja chce zabronić krótkich rejsów lotniczych na trasach, na których istnieje rozsądne połączenie kolejowe. Podobne regulacje próbuje wymusić na Unii Europejskiej Francja, która obok Wielkiej Brytanii i Niemiec odpowiada za największe emisje w tej kategorii na Starym Kontynencie. W ubiegłym roku zawrzało też w środowisku piłkarskim, gdy głośniej zaczęło być o krótkich lotach PSG. Gdy dziennikarz wypomniał to na konferencji prasowej, gwiazda zespołu Kylian Mbappe wybuchnął śmiechem. Są jednak zespoły, które chcą ograniczyć loty samolotami, dlatego też w maju męski zespół FC Barcelony po raz pierwszy w historii podróżował na mecz pociągiem. 

TechnoTerapia Jak zadbać o neutralność klimatyczną? Wyjeżdżasz? Wyłącz" [PODCAST] SPONSOR: ORANGE POLSKA

Barcelona ma globalny zasięg, na Instagramie śledzi ją 110 mln osób, prawie dwa razy więcej niż PSG. Piłkarze są natomiast wzorem dla wielu ludzi, toteż akcje, w których zwracają uwagę na klimat, mogą pomóc. Ograniczenie liczby prywatnych lotów może być jednak trudne bez odgórnych regulacji, szczególnie że w 2023 roku sprzedaż odrzutowców może być najwyższa w historii (34,6 mld dol.), a w ciągu ostatniej dekady ich flota się podwoiła i wynosi dziś 5,3 mln maszyn.

Więcej o: