Chiny odmówiły dostaw rosyjskim liniom lotniczym. Rosja rozważa zakupy w innych krajach

Wcześniej dostawy wstrzymały zachodnie koncerny Boeing i Airbus, a USA ostrzegały, że chińskie firmy pomagające Rosji i lekceważące amerykańskie sankcje mogą trafić na ich czarną listę.

Zachodnie sankcje nałożone w związku z inwazją na Ukrainę uderzyły m.in. w rosyjski sektor lotniczy. W tym tygodniu MSZ Rosji ostrzegło, że zagrożone jest bezpieczeństwo lotów pasażerskich.

Prezydent Rosji Władimir Putin i prezydent Chin Xi Jinping (zdjęcie ilustracyjne)USA ostrzegają chińskie firmy. Grożą sankcjami za pomaganie Rosji

Rosja spróbuje zdobyć części do samolotów z Indii lub Turcji

Walery Kudinow z Federalnej Agencji Transportu Lotniczego (Rosawiacja) przekazał agencji Interfax, że Chiny odmówiły rosyjskim liniom lotniczym dostaw części do samolotów, w związku z czym Rosja spróbuje pozyskać je z innych krajów. Jako potencjalnych partnerów Kudinow wskazał Turcję i Indie.

Wcześniej amerykańska sekretarz ds. handlu Gina Raimondo w wywiadzie z "New York Times" ostrzegła, że chińskie firmy łamiące sankcje USA wobec Rosji same mogą stać się celem restrykcji.

Tymczasem władze Rosji planują nakazać krajowym liniom lotniczym płacenie za leasingowane samoloty w rublach oraz zabronić zwrotu samolotów zagranicznym firmom w przypadku anulowania leasingu. Tak wynika z opublikowanego w czwartek projektu ustawy - podaje Agencja Reutera.

Więcej informacji o sankcjach Zachodu na Rosję przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Prezydent Rosji Władimir Putin w symulatorze lotów 5 marca 2022Rosyjscy turyści wracają do kraju okrężną drogą. Omijają Europę

Zachód zamknął niebo. Rosyjskie samoloty wydłużają loty o dodatkowe godziny

W odpowiedzi na rosyjską inwazję na Ukrainę Unia Europejska nałożyła pod koniec lutego sankcje na Rosję, uderzając m.in. w jej sektor lotniczy. Wspólnota zakazała dostaw cywilnych samolotów i części zamiennych do Rosji, a także ich konserwacji i ubezpieczenia. Wielkie koncerny lotnicze Boeing i Airbus zawiesiły wysyłkę części zamiennych, obsługę rosyjskich linii lotniczych i wsparcie techniczne dla ich maszyn.

Co więcej, Unia Europejska, Kanada, USA, Wielka Brytania i kilka innych krajów podjęło decyzję o zamknięciu przestrzeni powietrznej dla niemal wszystkich rosyjskich samolotów - w tym również cywilnych maszyn pasażerskich.

Ograniczenia nałożone przez Zachód uderzyły w loty pasażerskie rosyjskich linii lotniczych. Niedawny lot z Helsinek do Tokio, ze względu na blokadę nieba w wielu krajach, wydłużył się o prawie cztery godziny. Inny lot pasażerski - z Tokio do Londynu - przeciągnął się o około trzy godziny.

Kolejnym ciekawym przykładem jest lot z Moskwy do Varadero na Kubę. Jak informuje Flightradar24, samolot pasażerski musiał ominąć całą zachodnią Europę i wykonać lot nad Morzem Barentsa i Morzem Norweskim, zanim ostatecznie pojawił się nad Oceanem Atlantyckim.

***

Trwa rosyjska wojna przeciwko Ukrainie. Są informacje o zniszczonych domach, rannych i zabitych. Potrzeby rosną z godziny na godzinę. Dlatego Gazeta.pl łączy sił z Fundacją Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM), by wesprzeć niesienie pomocy humanitarnej Ukrainkom i Ukraińcom. Każdy może przyłączyć się do zbiórki, wpłacając za pośrednictwem Facebooka lub strony pcpm.org.pl/ukraina. Więcej informacji w artykule:

Jak pomóc Ukrainie? Gazeta.pl łączy siły z PCPMGazeta.pl łączy siły z PCPM, by wspierać Ukrainę. Sprawdź, jak możesz pomóc

Specjalne wydanie gazety po ukraińsku dla osób, które uciekają przed wojną. Możesz je pobrać bezpłatnie tutaj.

Zobacz wideo Dlaczego Rosjanie nie potrafią skutecznie wykorzystać lotnictwa?
Więcej o: